dimecres, 17 d’abril de 2013

ENTREVISTA A JORDI ARBIOL, ROSER ROCA I JORDI PRATS, EQUIP DEL REVESSES.CAT


"L'objectiu és mostrar que una revessa no tan sols pot ser un bon entreteniment sinó també una eina per millorar el rendiment escolar, ja que afavoreix la creació de connexions entre les neurones, pel fet de ser una tasca en què es realitzen diferents funcions simultàniament". 


Jordi Arbiol, Roser Roca i Jordi Prats, per aquest ordre a Barcelona  / Imatge: Revesses.cat

Guardonats amb el premi Capital de la Sardana 2013 a iniciatives renovadores, aquest mes començen la segona temporada d'aquest curs-campionat, com ells mateixos defineixen.
Enhorabona i molt èxit en aquesta segona  edició.

Felip Vallejo


 En un moment de baixa participació als concursos individuals,  per què un campionat a la xarxa?
 
Pensem que a la llarga aquest curs a la xarxa pot contribuir a incrementar l’assistència als concursos individuals, ja que ens permet assolir tres objectius:

·  Divulgar la revessa, ja que hi ha molta gent que la desconeix o bé en té una imatge més aviat negativa, com a sardana musicalment poc atractiva i extremadament difícil de resoldre.

·  Permetre un accés fàcil a l’aprenentatge a aquelles persones que voldrien comptar-ne, però no en saben o pensen que no en saben prou per participar en un concurs. Es fan pocs cursos d’ensenyament de comptar revesses i no tothom té la sort de tenir-ne algun a prop.

·  Proporcionar un campionat sense desplaçaments als que ja en saben perquè n’han comptat alguna vegada i que participarien en els concursos, però no tenen disponibilitat per fer els desplaçaments que això comporta. El fet de poder concursar des de casa facilita que puguin seguir practicant i que mantinguin el contacte amb el món de les revesses.


- Com va sorgí la idea?           

La idea del curs-campionat no va sorgir de cop sinó que el projecte es va anar forjant de mica en mica. Primer es va veure la necessitat de posar informació sobre les revesses a l’abast de tothom, ja que a internet pràcticament no hi havia res sobre el tema. Per això es va crear la pàgina www.revesses.cat , amb l’objectiu de mostrar que una revessa no tan sols pot ser un bon entreteniment sinó també una eina per millorar el rendiment escolar, ja que afavoreix la creació de connexions entre les neurones, pel fet de ser una tasca en què es realitzen diferents funcions simultàniament. 

El fet de voler ensenyar a la xarxa com es resol una revessa va impulsar la creació dels tutorials, que són vídeos en què se sent la revessa i es veu com es va solucionant en temps real. Per ensenyar a comptar revesses caldria penjar, doncs, una seqüència de tutorials de revesses amb dificultat creixent. Aleshores va sorgir la idea de fer un curs en forma de campionat, amb l’objectiu que la competició oferís un estímul addicional. El moodle (aplicació web pensada per gestionar cursos i que avui dia és d’ús generalitzat, no solament per cursos a distància, sinó també en centres de secundària, escoles d’idiomes i a la universitat), ha resultat ser l’eina idònia per portar a terme aquest projecte.


- A quí va dirigit?
 
La segona edició del campionat és oberta a tothom, tot i que va dirigit principalment a les persones que no saben resoldre revesses i en volen aprendre. En aquest sentit, un dels objectius que ens agradaria aconseguir és el de difondre-les també fora de l'àmbit sardanístic. L’any passat vam limitar la participació en el campionat a les persones amb poca o cap experiència, però enguany els revessaires que ho vulguin també podran prendre-hi part, competint en una categoria diferent.

 
- Quina valoració féu de la primera temporada? 

Creiem que ha anat molt bé. De fet no comptàvem que hi hagués tanta demanda. Unes 150 persones van omplir el formulari per sol·licitar la inscripció.

S’ha treballat una revessa cada quinze dies. Els concursants tenien la primera setmana per resoldre-la i trametre’n el tiratge. Finalitzat aquest termini, es penjava un tutorial on s’explicava una possible resolució de la revessa i els concursants tenien una altra setmana per mirar-se’l i plantejar preguntes o fer comentaris al fòrum. Així s'ha fet des de l'1 de maig fins al mes de desembre. Durant l'estiu s'ha fet un descans, però s'han publicat alguns exercicis per qui tingués temps i ganes de fer-los.

Per tal d'incentivar l'assistència als concursos individuals de revesses, una o dues setmanes abans del concurs es penjava una revessa que estigués relacionada amb el concurs en qüestió al mateix temps que se’n feia esment  a l'aula virtual.

El mes de desembre es va fer un concurs presencial. Cal dir que malgrat la coincidència amb el pont, hi ha haver uns vint concursants, una bona part dels quals mai no havien anat a cap concurs individual de revesses i, per tant, va ser un gran èxit.

Aquest curs ha comptat amb dos assessors musicals, en Joan Manuel Paños i en Víctor Sallés. També hem comptat amb el suport de 5 compositors (Alfred Abad, Dani Gasulla, Joan Lázaro, Josep Antoni López i Carles Santiago) que ens han donat permís per poder enrevessar les seves sardanes pel Revesses.CAT.

 
- Com es presenta aquesta segona? Quan comença?

La temporada 2013 podríem dir que ja ha començat , ja que l’aula virtual és oberta des del passat 2 d'abril. Les primeres setmanes, però, seran de presentació del campionat i s’hi posaran algunes revesses i tutorials de prova. Tenim previst penjar la primera revessa puntuable pel campionat el dia 30 d'abril. De tota manera, volem recordar que per damunt de tot  es tracta d'un curs i, per tant, si hi ha algú que s’hi vulgui apuntar un cop estigui començat (encara que sigui a finals), pot fer-ho perfectament; tindrà disponibles totes les revesses i tutorials que s'hagin publicat, per poder aprendre.

Aquesta segona temporada comptem amb el suport de dos compositors més: Lluís Alcalà i Jordi Paulí.
 

- Expliqueu-me les dues grans novetats, les dues categories i el cobrament de 5€

L’any passat ens vàrem veure desbordats per l’allau de persones interessades en el curs. Per por de no poder donar un bon servei a tants usuaris, en un cert moment vàrem decidir tancar les inscripcions, de manera que una part de les 150 persones que van omplir el formulari d’inscripció no van poder participar en el campionat ni intervenir en els fòrums del curs, tot i que van poder seguir el curs en qualitat de visitants. L'experiència ens ha demostrat que tancar les inscripcions va ser una decisió equivocada, ja que la quantitat d’intervencions al fòrum que va ser necessari respondre era perfectament assumible. A més, algunes de les persones que es van inscriure van abandonar el curs o bé no hi van entrar mai, mentre que d’altres que potser l’haurien aprofitat, es van haver de conformar amb un paper més passiu.  D’altra banda, algunes de les persones interessades en el curs ja tenien experiència com a revessaires i vam decidir no permetre’ls competir amb els inscrits que començaven de zero. Pensem que això va ser la causa que alguns es desmotivessin.

Per tant, en aquesta edició 2013, hem decidit  no tancar les inscripcions i obrir el campionat a tothom, fins i tot encara que hi tingui experiència i és per això  que hem creat una categoria especial per aquest perfil

Pel que fa al pagament de la petita quota d'inscripció (5 euros per tota la temporada), és probable que faci baixar el nombre d’inscrits respecte el de l’any passat, però segurament els que hi hagi seguiran el campionat tot l’any. Aquesta quota està destinada a cobrir les despeses ocasionades pel curs, principalment per l’organització del concurs presencial (butlletes, detalls per als participants i per als col·laboradors...) i pel manteniment de l’aula virtual sense anuncis.  En la primera edició el caire experimental del curs i la voluntat d'aconseguir com més participants millor, va fer que decidíssim fer-nos càrrec nosaltres mateixos d’aquestes despeses, per tal de poder fer el curs totalment gratuït.
 

- En els concursos de colles, el  fet que només es valori la resolució del tiratge i el repartiment final,  ha fet que les colles hagin perdut  tot l’interès en la dansa i es mostri una imatge no gaire bona .......
Creieu que les revesses haurien  de sortir de la  plaça? 

En els darrers temps, la Unió de Colles Sardanistes de Catalunya ha posat fil a l'agulla en el fet de ballar la revessa dignament. En primer lloc fa una explicació al públic assistent del què és la revessa, i en segon lloc obliga les colles a obrir-se des del moment en què la persona que la compta lliura el tiratge, fet que comporta que es balli d'una manera més vistosa. No veiem amb bons ulls treure la revessa de la plaça, ja que es podria convertir en una activitat que es faria únicament en llocs tancats.

La revessa no deixa de ser un sudoku musical la resolució del qual incentiva la concentració, l'agilitat mental, l'oïda musical i el raonament lògic, entre altres virtuts. Potser el que caldria es trobar un sistema per què el públic assistent als concursos s'impliqués en la resolució del tiratge, crear una mena de concurs per a "no revessaires" i sortejar entre els participants que resolguin el tiratge de la revessa algun obsequi.


- I acabem amb cifres, com va les inscripcions enguany? 

De moment les xifres no són molt altes, però fa molt poc que hem obert les inscripcions. Cal tenir en compte que l'any passat tampoc no ho van ser al principi, però al cap d'un temps, hi va haver moments en què es van arribar a apuntar 15 i 16 persones en un mateix dia.


- Moltes gràcies per aquesta estona que ens heu dedicat i enhorabona pel premi.



QUI SOM A REVESSES.CAT

Jordi Arbiol
Fa cosa de 9 anys vaig entrar en el món de les sardanes de la mà dels meus fills. Varen iniciar-se en un curset de sardanes organitzats per uns grans magatzems i, al poc temps, varen entrar a formar part d'una colla. La meva filla va començar a aprendre revesses. 
 
Vaig tenir la sort de conèixer a la Roser i al Jordi Prats, els quals em van introduir en aquesta disciplina tant desconeguda de la sardana. M'agraden molt els jocs matemàtics i la criptografia. Vaig pensar que era com trobar un codi secret i em va semblar un món fascinant. 
 
Tinc alguns coneixements d’informàtica musical. Calia trobar una manera de treure'n profit per difondre les revesses i ensenyar a resoldre-les, però... Com?
Juntament amb la Roser Roca i en Jordi Prats va sorgir aquest curs-campionat.


Jordi Prats
Vaig aprendre a ballar sardanes als cursets del barri, on vaig tenir com a professor un dels assessors del curs, Víctor Sallés, que va ser qui em va ensenyar a comptar i repartir.
 
L'any 1974 vaig entrar al món del sardanisme de competició a la colla Barcino, on setmana rera setmana cada dissabte la música amb què assajàvem era una revessa de Joaquim  Tristany. En aquesta colla vaig començar a aprendre a comptar i resoldre sardanes revesses i vaig participar en algun concurs individual.
 
L'any 1978 vaig entrar a la colla Verge de la Mercè, i posteriorment, l'any 1981 vaig passar al grup sardanista Xaloc, on vaig ballar unes 10 temporades, i on sí que participava habitualment en el campionat individual de sardanes revesses.
 
Després d'un llarg parèntesi, en què sense deixar de banda el contacte amb el sardanisme de competició, però sense formar-ne part activa, la incorporació del meu fill a una colla de sardanes, va motivar que reemprengués la meva participació amb concursos individuals, on vaig retrobar la Roser Roca, amb qui ja havíem coincidit en els concursos individuals a la dècada dels 80, i conèixer el Jordi Arbiol, que em van engrescar en la participació del projecte Revesses.cat
 

Roser Roca
Vaig aprendre a ballar sardanes als 13 anys i als 19 vaig entrar a la colla Dolç Record de Badalona. Allà vaig aprendre a comptar revesses i vaig començar a participar regularment en el campionat individual.

Per qüestions familiars vaig deixar una temporada l'activitat sardanista, si bé no del tot, perquè aprofitant la meva feina de professora de secundària vaig impartir a 1r d'ESO un crèdit variable titulat El món de la sardana.
 
Fa uns quinze anys vaig tornar als concursos individuals de revesses i posteriorment em vaig incorporar a la colla Horitzó de Barcelona. Al cap de poc els meus fills van començar també a ballar en una colla. Va ser aleshores que vaig conèixer en Jordi Arbiol i que em vaig retrobar amb en Jordi Prats. Amb la intenció de donar a conèixer la revessa a l'àmbit docent, fa quatre anys vaig impartir un curs titulat Revesses, enigmes musicals que es resolen amb l'ajut de càlculs matemàtics a professors de secundària, dins l'Escola d'Estiu del Col·legi de Llicenciats.

Amb en Jordi Arbiol i en Joan Manuel Paños, un dels assessors musicals del Revesses.CAT, vam projectar una segona edició del curs, però la crisi econòmica i la preferència dels docents per cursos relacionats amb la competència digital o d’aplicació directa a l’aula va fer que el nombre d’inscrits no fos suficient per dur-lo a terme. Va ser aleshores que es va començar a gestar el projecte Revesses.CAT.

 

 

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada