divendres, 21 de febrer del 2014

"ENSARDXATS", O COM EL FACEBOOK ATREU A LES COLLES A LA XARXA

Foto de portada


Aquest mes l'hem començat amb l'efeméride del 10è aniversari de Facebook, i l'acabem amb la notícia de la compra de Whatsapp per aquesta xarxa social.

La wiquipèdia ens diu de  facebook el següent:
Xarxa social llançada el 2004 i que pertany a la companyia privada Facebook, Inc. La xarxa permet afegir gent com a amics i enviar-los missatges, compartir enllaços, fotografies i vídeos, entre altres coses; és obert per a tothom qui tingui més de 13 anys, i només cal una adreça de correu electrònic vàlida per registrar-s'hi. És una de les xarxes socials més conegudes actualment.
Va ser fundat inicialment per Mark Zuckerberg, estudiant d'informàtica a la Universitat de Harvard (Estats Units), Dustin Moskovitz, Chris Hughes i Eduardo Saverin, el 4 de febrer de 2004, i en un principi la xarxa estava limitada als estudiants de la seva pròpia universitat: pretenia ser una eina de coneixement pels alumnes. A poc a poc, però, va anar-se expandint per tota l'àrea de Boston, més tard per tot el país i, actualment, la conformen més de 400 milions d'usuaris d'arreu del món.

https://ca.wikipedia.org/wiki/Xarxa_social

Us presento, a través de les opinions i experiències de tres dansaires, com aquesta xarxa social està implantada en el dia a dia de les colles:

Genís Pigem, Torroella de Montgrí. 

Facebook, igual que altres xarxes socials sorgides en els darrers anys, ha revolucionat el món.
Per a les colles sardanistes representa una interacció brutal. D'una banda, permet publicar les agendes d'activitats on és previst de participar, les sensacions post concurs, crear debat (i un punt de conflicte segons com) i difondre multitut de fotografies i vídeos sobre les actuacions especials, els concursos i altres activitats d'interés.
Per altra banda, trobem un feed-back. Les colles podem seguir què fan els contrincants i amics a la vegada: qui exporta la sardana arreu del país, qui participa en activitats extra-sardanistes, quins actes s'organitzen i molts més.
Per als més joves, més acostumats a les noves tecnologies, s'accentua més. Navegant pel Facebook es veuen posts i de colles o sardanistes que reben respostes de components d'altres formacions. Fins i tot, es comenta que han sorgit parelles entre sardanistes de diferents colles, en bona part deguda al Facebook i altres xarxes.
I, personalment, crec que aproxima a les colles més enllà de les trobades als concursos. I aixó és molt important en les èpoques magres que passem.

Per tant, Facebook és informació i comunicació                       .


Sara Queralt, Lleida
Parlar de facebook en un primer moment pot semblar quelcom de xafarderia cosa d'adolescents, però crec que va una mica més enllà. Darrerament ha estat utilitzat com a eina de difusió en molts àmbits de la societat, així que perquè no utilitzar-la nosaltres també (món de colles i sardanes en general)? I penso que és el que s'ha fet, aprofitar-la al llarg d'aquests anys. Des de mantenir contacte amb dansaires d'altres colles i poblacions més enllà dels dies de concurs, ballada o aplec, passant per donar a conèixer esdeveniments sardanistes a gent que tal vegada això de les sardanes els sonava de lluny i fins compartir imatges, vídeos i opinions d'actes que sense aquesta eina potser no haguéssim vist o llegit mai. I és que, fent èmfasi en aquesta última, gairebé després de cada concurs pots trobar un àlbum ple de fotos a facebook! Fotografies que, altra vegada, potser seran vistes per amistats allunyades del món sardanista.

En definitiva, penso que facebook és una aplicació de la qual es pot treure molt suc si l'aprofitem bé (com s'està fent!), com a comunicació i difusió per que al cap i a la fi és un fenomen de masses i justament el que crec que hem d'intentar és arribar, amb la sardana, a totes aquestes “masses” que puguem, donant-nos a conèixer!  



Roger Marin, Cornellà de Llobregat

Jo he creat els grups d'Els d'Amics de la Sardana de Cornellà i el de la colla Roure, que han servit per al retrobament de gent que havia ballat a les dues colles i que compartissin fotos i vivències.
També han servit per a que s'anunciessin activitats relacionades amb aquestes entitats. Per altra banda l'any passat vaig fer servir un grup tancat de facebook per a gestionar totes les comunicacions de la colla maig. Allà podia fer enquestes per a saber quins horaris anava millor assajar, a quins concursos es podia anar. Creant esdeveniments aquests quedaven registrats a l'agenda dels movils de la gent a mode de recordatori. Em va servir per trobar gent incorporant el màxim de gent al grup.
Finalment aquest any un altre grup tancat m'està servint per a crear una nova colla. Mitjançant aquesta eina, hem votat com ens voliem dir, quin color ens identificaria, quin tipus de roba voliem vestir etc.
Per mi es una bona eina per gestionar la relació dansaires-capdanser.

...... Potser més que abans i deprés del facebook per mi la diferència es més en la inmediatesa que donen els smartphones, abans feies un e-mail al correu personal i et responien a tu com a molt d'hora un dia després. Ara les respostes o suggeriments els poden veure tots enriquint els resultats i alguns que tenen smartphones responenen inmediatament. 

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada