"L'objectiu és mostrar que una revessa no
tan sols pot ser un bon entreteniment sinó també una eina per millorar el
rendiment escolar, ja que afavoreix la creació de connexions entre les
neurones, pel fet de ser una tasca en què es realitzen diferents funcions
simultàniament".
![]() |
Jordi Arbiol, Roser Roca i Jordi Prats, per aquest ordre a Barcelona / Imatge: Revesses.cat |
Guardonats amb el premi Capital de la Sardana 2013 a iniciatives renovadores, aquest mes començen la segona temporada d'aquest curs-campionat, com ells mateixos defineixen.
Enhorabona i molt èxit en aquesta segona edició.
Felip Vallejo
- En
un moment de baixa participació als concursos individuals, per
què un campionat a la xarxa?
Pensem que a la llarga aquest curs a la
xarxa pot contribuir a incrementar l’assistència als concursos individuals, ja
que ens permet assolir tres objectius:
· Divulgar
la revessa, ja que hi ha molta gent que la desconeix o bé en té una imatge més
aviat negativa, com a sardana musicalment poc atractiva i extremadament difícil
de resoldre.
· Permetre
un accés fàcil a l’aprenentatge a aquelles persones que voldrien comptar-ne,
però no en saben o pensen que no en saben prou per participar en un concurs. Es
fan pocs cursos d’ensenyament de comptar revesses i no tothom té la sort de
tenir-ne algun a prop.
· Proporcionar
un campionat sense desplaçaments als que ja en saben perquè n’han comptat
alguna vegada i que participarien en els concursos, però no tenen
disponibilitat per fer els desplaçaments que això comporta. El fet de poder
concursar des de casa facilita que puguin seguir practicant i que mantinguin el
contacte amb el món de les revesses.
- Com va sorgí la
idea?
La idea del curs-campionat no va sorgir de
cop sinó que el projecte es va anar forjant de mica en mica. Primer es va veure
la necessitat de posar informació sobre les revesses a l’abast de tothom, ja
que a internet pràcticament no hi havia res sobre el tema. Per això es va
crear la pàgina www.revesses.cat , amb l’objectiu de mostrar que una revessa no
tan sols pot ser un bon entreteniment sinó també una eina per millorar el
rendiment escolar, ja que afavoreix la creació de connexions entre les
neurones, pel fet de ser una tasca en què es realitzen diferents funcions
simultàniament.
El fet de voler ensenyar a la xarxa com es
resol una revessa va impulsar la creació dels tutorials, que són vídeos en què
se sent la revessa i es veu com es va solucionant en temps real. Per ensenyar a
comptar revesses caldria penjar, doncs, una seqüència de tutorials de revesses
amb dificultat creixent. Aleshores va sorgir la idea de fer un curs en forma de
campionat, amb l’objectiu que la competició oferís un estímul addicional. El
moodle (aplicació web pensada per gestionar cursos i que avui dia és d’ús
generalitzat, no solament per cursos a distància, sinó també en centres de
secundària, escoles d’idiomes i a la universitat), ha resultat ser l’eina idònia
per portar a terme aquest projecte.
La segona edició del campionat és oberta a
tothom, tot i que va dirigit principalment a les persones que no saben resoldre
revesses i en volen aprendre. En aquest sentit, un dels objectius que ens
agradaria aconseguir és el de difondre-les també fora de l'àmbit sardanístic.
L’any passat vam limitar la participació en el campionat a les persones amb
poca o cap experiència, però enguany els revessaires que ho vulguin també
podran prendre-hi part, competint en una categoria diferent.
Creiem que ha anat molt bé. De fet no
comptàvem que hi hagués tanta demanda. Unes 150 persones van omplir el
formulari per sol·licitar la inscripció.
S’ha treballat una revessa cada quinze
dies. Els concursants tenien la primera setmana per resoldre-la i trametre’n el
tiratge. Finalitzat aquest termini, es penjava un tutorial on s’explicava una
possible resolució de la revessa i els concursants tenien una altra setmana per
mirar-se’l i plantejar preguntes o fer comentaris al fòrum. Així s'ha fet des
de l'1 de maig fins al mes de desembre. Durant l'estiu s'ha fet un descans,
però s'han publicat alguns exercicis per qui tingués temps i ganes de fer-los.
Per tal d'incentivar l'assistència als
concursos individuals de revesses, una o dues setmanes abans del concurs es
penjava una revessa que estigués relacionada amb el concurs en qüestió al
mateix temps que se’n feia esment a
l'aula virtual.
El mes de desembre es va fer un concurs
presencial. Cal dir que malgrat la coincidència amb el pont, hi ha haver uns
vint concursants, una bona part dels quals mai no havien anat a cap concurs individual
de revesses i, per tant, va ser un gran èxit.
Aquest curs ha comptat amb dos assessors
musicals, en Joan Manuel Paños i en Víctor Sallés. També hem comptat amb el
suport de 5 compositors (Alfred Abad, Dani Gasulla, Joan Lázaro, Josep Antoni
López i Carles Santiago) que ens han donat permís per poder enrevessar les
seves sardanes pel Revesses.CAT.
La temporada 2013 podríem dir que ja ha
començat , ja que l’aula virtual és oberta des del passat 2 d'abril. Les
primeres setmanes, però, seran de presentació del campionat i s’hi posaran
algunes revesses i tutorials de prova. Tenim previst penjar la primera revessa
puntuable pel campionat el dia 30 d'abril. De tota manera, volem recordar que
per damunt de tot es tracta d'un curs i,
per tant, si hi ha algú que s’hi vulgui apuntar un cop estigui començat (encara
que sigui a finals), pot fer-ho perfectament; tindrà disponibles totes les
revesses i tutorials que s'hagin publicat, per poder aprendre.
Aquesta segona temporada comptem amb el
suport de dos compositors més: Lluís Alcalà i Jordi Paulí.
- Expliqueu-me les dues grans novetats, les
dues categories i el cobrament de 5€
L’any passat ens vàrem veure desbordats per
l’allau de persones interessades en el curs. Per por de no poder donar un bon
servei a tants usuaris, en un cert moment vàrem decidir tancar les
inscripcions, de manera que una part de les 150 persones que van omplir el
formulari d’inscripció no van poder participar en el campionat ni intervenir en
els fòrums del curs, tot i que van poder seguir el curs en qualitat de
visitants. L'experiència ens ha demostrat que tancar les inscripcions va ser
una decisió equivocada, ja que la quantitat d’intervencions al fòrum que va ser
necessari respondre era perfectament assumible. A més, algunes de les persones
que es van inscriure van abandonar el curs o bé no hi van entrar mai, mentre
que d’altres que potser l’haurien aprofitat, es van haver de conformar amb un
paper més passiu. D’altra banda, algunes
de les persones interessades en el curs ja tenien experiència com a revessaires
i vam decidir no permetre’ls competir amb els inscrits que començaven de zero.
Pensem que això va ser la causa que alguns es desmotivessin.
Per tant, en aquesta edició 2013, hem
decidit no tancar les inscripcions i
obrir el campionat a tothom, fins i tot encara que hi tingui experiència i és
per això que hem creat una categoria
especial per aquest perfil
Pel que fa al pagament de la petita quota
d'inscripció (5 euros per tota la temporada), és probable que faci baixar el
nombre d’inscrits respecte el de l’any passat, però segurament els que hi hagi
seguiran el campionat tot l’any. Aquesta quota està destinada a cobrir les
despeses ocasionades pel curs, principalment per l’organització del concurs
presencial (butlletes, detalls per als participants i per als
col·laboradors...) i pel manteniment de l’aula virtual sense anuncis. En la primera edició el caire experimental
del curs i la voluntat d'aconseguir com més participants millor, va fer que
decidíssim fer-nos càrrec nosaltres mateixos d’aquestes despeses, per tal de
poder fer el curs totalment gratuït.
- En els concursos de colles, el fet que només es valori la resolució
del tiratge i el repartiment final, ha
fet que les colles hagin perdut tot
l’interès en la dansa i es mostri una imatge no gaire bona .......
Creieu que les revesses haurien de sortir de la plaça?
En els darrers temps, la Unió de Colles Sardanistes de
Catalunya ha posat fil a l'agulla en el fet de ballar la revessa dignament.
En primer lloc fa una explicació al públic assistent del què és la
revessa, i en segon lloc obliga les colles a obrir-se des del moment en
què la persona que la compta lliura el tiratge, fet que comporta que es balli
d'una manera més vistosa. No veiem amb bons ulls treure la revessa de la plaça,
ja que es podria convertir en una activitat que es faria únicament en llocs
tancats.
La revessa no deixa de ser un sudoku
musical la resolució del qual incentiva la concentració, l'agilitat mental,
l'oïda musical i el raonament lògic, entre altres virtuts. Potser el que
caldria es trobar un sistema per què el públic assistent als concursos
s'impliqués en la resolució del tiratge, crear una mena de concurs per a
"no revessaires" i sortejar entre els participants que resolguin el
tiratge de la revessa algun obsequi.
- I acabem amb cifres, com va les
inscripcions enguany?
De moment les xifres no són molt altes,
però fa molt poc que hem obert les inscripcions. Cal tenir en compte que l'any
passat tampoc no ho van ser al principi, però al cap d'un temps, hi va haver
moments en què es van arribar a apuntar 15 i 16 persones en un mateix dia.
- Moltes gràcies per aquesta estona que ens heu dedicat i enhorabona pel premi.
- Moltes gràcies per aquesta estona que ens heu dedicat i enhorabona pel premi.
Jordi Arbiol
Fa
cosa de 9 anys vaig entrar en el món de les sardanes de la mà dels meus fills.
Varen iniciar-se en un curset de sardanes organitzats per uns grans magatzems
i, al poc temps, varen entrar a formar part d'una colla. La
meva filla va començar a aprendre revesses.
Vaig
tenir la sort de conèixer a la Roser i al Jordi Prats, els quals em van introduir
en aquesta disciplina tant desconeguda de la sardana. M'agraden molt els jocs
matemàtics i la criptografia. Vaig pensar que era com trobar un codi secret i
em va semblar un món fascinant.
Tinc
alguns coneixements d’informàtica musical. Calia trobar una manera de treure'n
profit per difondre les revesses i ensenyar a resoldre-les, però... Com?
Juntament
amb la Roser Roca i en Jordi Prats va sorgir aquest curs-campionat.
Jordi Prats
Vaig
aprendre a ballar sardanes als cursets del barri, on vaig tenir com a professor
un dels assessors del curs, Víctor Sallés, que va ser qui em va ensenyar a
comptar i repartir.
L'any
1974 vaig entrar al món del sardanisme de competició a la colla Barcino, on
setmana rera setmana cada dissabte la música amb què assajàvem era una revessa
de Joaquim Tristany. En aquesta colla vaig començar a aprendre a
comptar i resoldre sardanes revesses i vaig participar en algun concurs
individual.
L'any
1978 vaig entrar a la colla Verge de la Mercè , i posteriorment, l'any 1981 vaig passar al
grup sardanista Xaloc, on vaig ballar unes 10 temporades, i on sí que
participava habitualment en el campionat individual de sardanes revesses.
Després
d'un llarg parèntesi, en què sense deixar de banda el contacte amb el
sardanisme de competició, però sense formar-ne part activa, la incorporació del
meu fill a una colla de sardanes, va motivar que reemprengués la meva
participació amb concursos individuals, on vaig retrobar la Roser Roca , amb qui ja
havíem coincidit en els concursos individuals a la dècada dels 80, i
conèixer el Jordi Arbiol, que em van engrescar en la participació del projecte
Revesses.cat
Roser Roca
Vaig
aprendre a ballar sardanes als 13 anys i als 19 vaig entrar a la colla Dolç
Record de Badalona. Allà vaig aprendre a comptar revesses i vaig començar a
participar regularment en el campionat individual.
Per qüestions familiars vaig deixar una temporada l'activitat sardanista, si bé no del tot, perquè aprofitant la meva feina de professora de secundària vaig impartir a 1r d'ESO un crèdit variable titulat El món de la sardana.
Per qüestions familiars vaig deixar una temporada l'activitat sardanista, si bé no del tot, perquè aprofitant la meva feina de professora de secundària vaig impartir a 1r d'ESO un crèdit variable titulat El món de la sardana.
Fa
uns quinze anys vaig tornar als concursos individuals de revesses i
posteriorment em vaig incorporar a la colla Horitzó de Barcelona. Al cap de poc
els meus fills van començar també a ballar en una colla. Va ser aleshores que
vaig conèixer en Jordi Arbiol i que em vaig retrobar amb en Jordi Prats. Amb la
intenció de donar a conèixer la revessa a l'àmbit docent, fa quatre anys vaig
impartir un curs titulat Revesses,
enigmes musicals que es resolen amb l'ajut de càlculs matemàtics a
professors de secundària, dins l'Escola d'Estiu del Col·legi de Llicenciats.
Amb en Jordi Arbiol i en Joan Manuel Paños, un dels assessors musicals del Revesses.CAT, vam projectar una segona edició del curs, però la crisi econòmica i la preferència dels docents per cursos relacionats amb la competència digital o d’aplicació directa a l’aula va fer que el nombre d’inscrits no fos suficient per dur-lo a terme. Va ser aleshores que es va començar a gestar el projecte Revesses.CAT.
Amb en Jordi Arbiol i en Joan Manuel Paños, un dels assessors musicals del Revesses.CAT, vam projectar una segona edició del curs, però la crisi econòmica i la preferència dels docents per cursos relacionats amb la competència digital o d’aplicació directa a l’aula va fer que el nombre d’inscrits no fos suficient per dur-lo a terme. Va ser aleshores que es va començar a gestar el projecte Revesses.CAT.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada